همیشه شمر را فردی لک و پیس نشان میدهیم و نمیگوییم او 16 بار حج رفته/ آقای رئیس جمهور، بدون محافظ تئاتر ما را ببینید/ دلیل کنارهگیری میتراحجار از بازی در نقش قطام
به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، حمیدرضا نعیمی در نشست خبری نمایش «ترور» گفت: «خوشحالم که هنوز جان و انگیزهای برای تئاتر کار کردن دارم و در این مملکت عاشقان نمردهاند و هنوز کسانی هستند که دلشان برای این آب و خاک و فرهنگ و تاریخ این مردم میتپد و خدمت به مردم و آنچه از گذشته به عنوان میراث باقی مانده را با هیچ چیز دیگری معامله نمیکنند.»
وی با بیان این که در کشور به گونهای است که کسی که تئاتر کار نمیکند یک درد و کسی که تئاتر کار میکند هزاران درد دارد عنوان کرد: «نمایش «ترور» با هزاران زخمی که برداشت و هزاران دردی که بر جانمان نشست از پنجشنبه 28 آبان ماه روی صحنه خواهد رفت. این اثر با 90 روز تمرین که روزانه در دخمهای به نام پلاتوی یک که طبق تعریف و تشریح کارشناسان این پلاتو با بهترین پلاتوهای دنیا برابری میکند، روزانه 8 ساعت تمرین شد. »
ورود ریزگردها به سالن تمرین نمایش و کمبود اکسیژن
کارگردان نمایش «ترور» تصریح کرد: «در زمان تمرین طی 10 روز محمد ساربان و کاظم هژیر آزاد به خاطر اینکه از تمام کانالهای هوا ریزگردهایی در حد ریزگردهای آبادان و منطقه غرب کشور عبور میکرد با ماسک تمرین بدن و بیان را انجام میدادند. این شرایط تا حدی شدت داشت که کارشناسان به سختی توانستند این مصیبت را رفع کنند. همچنین تمرین 90 روزه زیر لامپ 200 از دیگر مسائل در زمان تمرین بود به طوریکه وقتی کارشناس 61 ساله تئاترشهر، فرشید مصدق به مکان تمرین آمد و 4 لامپ موجود در سالن را ملاحظه کرد به فاجعه بودن این شرایط اذعان کرد.»
وی ادامه داد: «با این که پس از یک ساعت تمرین زیر 4 لامپ، روحمان فرسوده میشد و جان خسته میشد از پا ننشستیم و کار کردیم. در فضای تمرین، وضعیت تنفس سخت بود چراکه تعداد افراد زیاد بود و شرایط اکسیژن موجود به حدی حاد بود که روزانه مجبور میشدیم 10 بار در ورودی را باز کنیم.»
سیستم اداری تئاتر شهر برای فراری دادن هنرمندان
نعیمی در سخنانش شرایط صوتی نامساعد را از دیگر مسائل موجود در تمرین این اثر معرفی کرد و اظهار کرد: «پس از تمام مشکلات نوبت به بازیهای سخت و پیچیده اداری تئاتر شهر رسید که سیستمی بسیار قدیمی است و فقط برای این ساخته شده که هنرمندان را فراری دهد. »
وی با تاکید بر اینکه مدیر هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید تئاترشهر را از این بازیهای نادرست اداری نجات دهد افزود: «سیستم نوری تئاتر شهر و سالن اصلی به حدی فاجعه بود که سه روز از بهترین روزهایی که باید با وجود دکور و صدا کار میکردم را از دست دادم. برای داشتن امکانات اولیه باید در حد مرگ پیش میرفتم.»
بیتوجهی و بیتفاوتی مدیر تئاتر شهر
وی افزود: «سیستم صوتی سالن اصلی فاجعه بود و همین باعث شد چند ده میلیون تومان از جیب هزینه کنم که تماشاگران موسیقی و صدای خوبی را بشنوند اینجا تئاتر شهر است اینجا فخر یک پایتخت است اینجا عروس اتفاقات هنری است ولی از نظر من اینجا بیقولهای بیش نیست. فاجعهای است که همه میخواهند در آن کار کنند ولی کسی کاری از دستش بر نمیآید بعد از تمام دعواها با ورود مدیران ارشد مرکز هنرهای نمایشی 20 پروژکتور برای نور عمومیسالن در اختیار گروه قرار گرفت و بعد از سه روز حتی مدیر این مجموعه حاضر نشد به پایین بیاید و بپرسد که اینجا چه خبر است.»
تا امروز بیش از 150 میلیون تومان هزینه شخصی کردهام
حمیدرضا نعیمی اعلام کرد: «تا امروز بیش از 150 میلیون تومان هزینه شخصی کردهام تا این نمایش روی صحنه رود بنابراین تمام کسانی که تا این لحظه خیال میکردند بودجه چندصد میلیونی گرفته ام میتوانند از مرکز هنرهای نمایشی صحت این امر را بپرسند که چه میزان حمایت شده ام و این اثر تا به امروز چه هزینههایی داشته است.»
وی ضمن اظهار خرسندی و شکر گذاری از اینکه میتواند تئاتر کار کند بیان کرد: «اگر امروز نزد بزرگان این حوزه آبرویی دارم، از روزگاری است که سر کلاس این بزرگواران نشسته ام و خوشحالم که امروز که دستم را پیش آنها دراز کرده ام دست مرا پس نزده اند. وقتی نامطمئن با سعید ذهنی تماس گرفتم و از وی که شش سال از حوزه تئاتر دور بوده و یا با این حوزه قهر کرده دعوت کردم تا با من همکاری داشته باشد به گرمیدرخواست مرا پذیرفت و دست مرا پس نزد بلکه با انرژی صد برابر به این گروه ملحق شد. زمانی که نوای زیبای آهنگها و موسیقی وی را خواهیم شنید بیشتر تاسف خواهیم خورد که چرا کسی درب خانه چنین افرادی را برای همکاری نمیزند.»
علاقه مندی بهرام بیضایی برای اجرای یک اثر نمایشی در تئاتر شهر
نعیمی با اشاره به علاقه مندی بهرام بیضایی برای اجرای یک اثر نمایشی در تئاتر شهر گفت: «وی سه نمایشنامه برای اجرا به مسئولان تئاتر شهر ارائه کرده بود و به آنها گفته بود که هر کدام از آثار که با سیاستهای مسئولان مطابقت دارد در هر سالن و در هر زمانی که آنها تعیین کنند را اجرا خواهد کرد باز هیچ اتفاقی برای کار چنین هنرمند بزرگی رخ نداد.»
وی تصریح کرد: «من برای اجرا تلاش کردم و از یکی از ایدههایم عقب ننشستم و سعی کردم کار کنم اما نمیدانم که تا چه زمانی میشود به این وضع ادامه داد و در عین حال تئاتر کار کرد.»
هنوز تئاتر برای من یک بازی جذاب است
نعیمی در سخنانش به پیشنهادات ارائه شده زیاد در آمادهسازی این اثر اشاره کرد و گفت: «هنوز تئاتر برای من یک بازی جذاب است مثل بازی که کودکان انجام میدهند و برایشان بازی نیست بلکه خود زندگی است. امیدوارم این شور زندگی تا لحظه مرگ از من گرفته نشود.»
وی یادآور شد: «تا زمانی که تحریمها وجود داشت گفته میشد که تحریمها برداشته شود، مسائل رفع خواهد شد. اما مطمئن باشید در سال آینده هم که تمام تحریمها برداشته شود فرهنگ اولویت مدیران ما نیست. تیراژ چاپ کتاب 300 تا 500 نسخه است در حالیکه در کشور همسایه، نویسندهای است که در طول یک سال سه بار کتابش تجدید چاپ شده و رقمیکه شنیدهام چند ده میلیونی است. کشور یاشار کمال به کجا رسید و کشور صادق هدایت و صادق چوبک به کجا رسید!»
نعیمی در اشاره به فرید قبادی، بازیگر این نمایش گفت: «تئاتر ما صاحب یک ستاره شده است و بعداز مدتها ستارهای که میتواند به راحتی پیچیدهترین و سختترین نقشها را با قامتی استوار و انگیزه و قدرت اهورایی بازی کند. من امیدوارم قدر این ستاره دانسته شود.»
بهزاد فراهانی که از بازیگران این اثر نمایشی است گفت: «در هیچ گروه تئاتری هیچ گاه به من اینقدر احترام گذاشته نشده است از کسی که چای میریزد تا کسی که امور خدماتی را انجام میدهد چنین تعهدی تا به حال ندیده بودم.»
وی افزود: «واقعیت است که آقایان سیاست کلان توپ را در زمین ما انداخته اند و در بسیاری لحظهها ما را به جان هم انداختند زمانی که به این گروه ملحق شدم، خسته بودم. وقتی آمدم سر این کار با توجه به اینکه کار قشنگی است بازی در آن را پذیرفتم همچنین اینکه گفته شد که تئاتر ستاره دار شده از نظر من نیز به حق است چرا که در این پنجاه و چند سال که کار کردم هرگز موجودی تا این حد شکیبا و شنونده ندیده بودم. آرتیستی که میشوند به نظر من شریف است و کسی که به حرف کارگردان گوش میدهد خوشبختی برای گروه خواهد آورد.»
وی در سخنانش از پرداخت نشدن دستمزد بازیگران آخرین اثر نمایشی اش انتقاد کرد و در ادامه افزود: «این پیروی را از روایت مولا علی (ع) انتظار داشتیم که دستمزد افراد را پیش از خشک شدن عرقشان پرداخت میکرد در حالیکه ما باید ببینیم چه روزی وزیر دستور میدهد که دستمزد گروه را بپردازند.»
مجلسیان محترم مجانی تئاترهای ما را ببینید
وی با اعلام اینکه به زودی ایران را ترک خواهد کرد گفت: «به مجلسیان محترم میگویم ای بزرگان 10 سال است دعوت میکنیم که به سالن تئاتر بیایید و مجانی تئاترهای ما را ببینید. نمیگویم بیایید تئاتر و رنج هزار ساله ما را ببینید یا به پشت صحنه بیایید مطمئن باشید وقتی وارد سالن شوید به شما احترام خواهیم گذاشت و کلاه از سرمان بر میداریم. بیایید ببینید در فرهنگ مردم چه خبر است.»
کاظم هژیرآزاد نیز گفت: « «ترور» نمایشنامه تاریخی است و کلیت داستانش درباره ترور انتحاری است یک بمبگذاری انتحاری که نمونههایش را در شهرهای مختلف دنیا امروزه میبینیم. این نمایش تلاش کرده که نیروی خیر را از طریق اتفاقات و شخصیتهای منفی برساند. این اثر کشورداری و خصوصیتهای شخصی حضرت علی (ع) را نشان میدهد.»
وی در سخنانش گفت: «ای کاش سیاست کلان هنری تدوین، تحکیم و همچنین عملی و رعایت شود.»
امیدوارم جایی برای حرف جهانی پیدا کنیم
محمد ساربان با اشاره به اینکه حضور در این اثر تجربهای تازه بوده است عنوان کرد: «همیشه دوست داشتم با حضور در کارهای حمیدرضا نعیمی لذت مضاعفی ببرم که خوشبختانه این امر در این اجرا محقق شد. امیدوارم روزی برای نسل آینده شرایطی به وجود آید که احساس شعف از اتفاقات مثبت به وجود آید و ما جایی برای حرف جهانی پیدا کنیم.»
سعید ذهنی نیز در این نشست خبری تصریح کرد: «چرخشهایی در برخی از افراد دیدم که اجازه جلو آمدن به من نمیداد بنابراین در طول این مدت که از حوزه تخصصیام فاصله گرفتهام به دنبال جریان شریفی بودم تا کار کنیم که شریفترین اتفاق پیشنهاد همکاری برای نمایش ترور بود. وقتی نمایشنامه را خواندم زاویه نگاه نویسنده برایم جذابیت داشت چرا که دست روی موضوعات ریشه ای گذاشته بود.»
وی تاکید کرد: «در این اثر موسیقی سعی نکرده اتفاقی برای خودنمایی باشد موسیقی اثر دراماتیک و در خدمت کار است و من افتخار دارم که این کار به صورت پنج به یک میکس میشود و احترام به گوش تماشاگر گذاشته میشود تا به درستی موسیقی را بشنود.»
آیدین الفت ضمن تشکر از حمیدرضا نعیمیبرای این همکاری عنوان کرد: «در طراحی و مهندسی صدای این اثر سیستم ابداعی ارائه کردهام که در قاب صحنه قرار میگیرد.»
فکر میکنم با این نمایش معرفی میشوم
فرید قبادی نیز گفت: «این اثر جزو معدود اتفاقاتی است که در آن یک تیم دست به دست هم دادند تا اتفاق جذابی بیفتد من پیش از این کار تئاتر کردهام ولی فکر میکنم در حوزه تئاتر با این نمایش معرفی میشوم و خوشحالم که این امر در اثر نعیمیاتفاق میافتد.»
رضا مهدی زاده که با طراحی صحنه نمایش ترور ششمین همکاری با حمید رضا نعیمیرا سپری میکند بیان کرد: «بعد از ماجرای افتادن پیشانی سالن اصلی با نعیمیتلاش کردم موقعیت دیگری به وجود آوریم که کمتر از ایدههای قبلی نباشد و به بعد تئاتری کالی آن افزوده شده باشیم. در طراحی مجدد این اثر بر حسب اتفاق به تابلوی نقاشی محصول آلمان و آمریکا برخوردم که در جنبشهای هنری قرن 20 حرف زیادی داشت. استفاده از معکب مربع در بخشی از نمایش که به عنوان کعبه و هم نشینی کاراکترهای تروریست با این شکل آغاز شد و صحنه اول که 1437 مربع روی صحنه قرار گرفت که بر اساس پس زمینههای فکری یونان باستان است.»
نعیمیدر ادامه اعلام کرد که این اثر طراحی صحنه ترسناکی دارد البته این به معنای ایجاد نگرانی برای سلامتی بازیگران نیست بلکه ترسناک بودن طراحی صحنه و کار رضا مهدی زاده در این تئاتر به خاطر وجود یک دکور فجیع (از زبان اکبر رادی) است.»
نعیمیدر جمع خبرنگاران اعلام کرد: «درباره امنیت تئاتر شهر تردید نداشته باشید روزی که تغییرات شکل گرفت به مصدق گفتم که در صورتی که 99 درصد امنیت وجود داشته باشد من نمایش را در تئاتر شهر اجرا نمیکنم زیرا ارزش این را ندارد که تار مویی از یک هنرمند کم شود اما وی در پاسخ به من گفت: «که بر اساس کارشناسیها تئاتر شهر صد در صد امنیت دارد.»
نعیمیبرای تک تک تماشاگران ارزش قائل است
رضا حیدری که طراحی نور این اثر را برعهده دارد با معرفی کردن نعیمیبه عنوان شریفترین کارگردانی که تا کنون با آنها کار کرده اظهار کرد: «نعیمیبرای تک تک تماشاگران ارزش قائل است عصبانی میشود برای صندلیها زیرا فردی که روی آن مینشیند برایش ارزشمند است. من تاکنون با کسی کار نکرده ام که اینقدر به نور اهمیت دهد.»
طراح نور باید به تمام هنرهای بصری آگاه باید و هنرهای دراماتیک را بشناسد او باید از زمان متن خوانی سر تمرینها حاضر شود و از همان زمان ایدههایش را بپروراند.»
وی در پایان سخنانش اعلام کرد: «این آخرین کار تئاتری ام است و دیگر در زمینه طراحی نور هیچ گاه کار نخواهم کرد چرا که وقتی وارد سالن تئاتر میشویم گویا جنگ با اوپراتورهای نورو واحد صحنه و عوامل صحنه آغاز میشود. اینجا از لحاظ ورود تا انجام کار به لحاظ روحی و روانی دچار مشکل میشویم.»
دلیل کنارهگیری میتراحجار از بازی در نقش قطام
نعیمیدر پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر همکاری نداشتن میترا حجار که پیش از این اعلام شده بود که قرار است در این نمایش در نقش قطام روی صحنه آید گفت: «وی طی سالها کار تصویر و اینکه سینما بیشتر بازیگر را خراب و تنبل میکند بیشتر در حوزه بدن و بیان دچار نقص بود که از استاد سعید ساحلی خواستم تا وی را آموزش دهد با اجاره یک پلاتو روزانه سه ساعت میترا حجار مورد آموزش قرار میگرفت. وی با پشتکار وصف نشدنی طی 45 روز به صدایی با برد مناسب دست یافت که اتفاق خوبی برای ما و وی بود. اما اینکه به امنیت و یا مشغله و یا به دلیل سفر از همکاری با ما کناره گیری کرد را نمیدانم اما شرح ماجرا این گونه است که وی یک روز تصادفی آمد و گفت که توصیه میکنم در این تئاتر کار نکنید وقتی دلیل را جویا شدم جواب داد خطرناک است و من با 200 کارشناس صحبت کرده ام و همه آنها گفته اند که اینجا فرو خواهد ریخت. بعد فهمیدم که کارشناسانی که منظور وی بوده اند چند نفر از مسئولان زحمتکش تئاتر شهر بودند.میترا حجار حتی با مدیر تئاتر شهر نیز گفتوگو کرده بود که البته نمیدانم چه چیزی میان آنها رد و بدل شد؛ اما از زمانی که به من تصمیمش را اعلام کرد حتی یک لحظه هم به وی نگفتم که بماند چرا که معتقدم کسی که دلش با اثر باشد میماند و کسی که بگوید میروم، یعنی دلش با اثر نیست بنابراین نمیتواند به خوبی کار کند.
وی ادامه داد: «برایم بسیار عجیب بود که کسی پس از 60 روز تمرین 8 ساعته با پارتنرهای بزرگ بگوید که میترسم و میروم. من پس از میترا حجار این پیشنهاد را به یکتا ناصر دادم چراکه بر اساس پرس و جوهایی که داشتم متوجه شدم که وی عاشقانه کار میکند.»
در «ترور» دست به دشمن شناسی زدهایم
نعیمیدر سخنانش تاکید کرد: «در نمایش «ترور» دست به دشمن شناسی زدهایم این بسیار تعجببرانگیز است که ما یک کتاب در مورد شمر نداریم و همیشه این کاراکتر در آثار مختلف فردی کثیف با پوستی لک و پیس نشان داده میشود در حالیکه کسی نمیگوید شمر فردی بوده که 16 بار راه مکه را طی کرده تا حج واجب را به جا آورد. شمر از سربازان حضرت امیر (ع) بوده اما اینکه چه شده که سرباز امام به قاتل فرزند وی تبدیل میشود را نشان ندادند. شمر کسی بوده که قرآن را تفسیر میکرده. در نمایش ترور میخواهم ابن ملجم شناخته شود چرا که وقتی او را بشناسیم به زیبایی هر چه بیشتر میتوانیم امام علی(ع) را دوست داشته باشیم.»
وی به عنوان سخن پایانی خود گفت: «امسال سال تئاتر است اما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامیکجاست حمایت از تئاتر؟ در سالی که به نام تئاتر نامگذاری شده حتی 20 درصد از بودجه به تئاتر اختصاص پیدا نکرده کجاست توجه و حمایت رئیس جمهور کشورمان؟»
آقای رئیس جمهور بیایید تئاتر ببینید بدون محافظ هم بیایید
وی افزود: «آقای رئیس جمهور بیایید تئاتر ببینید بدون محافظ هم بیایید و بگذارید تماشاگران ما نترسند هیچ کس در تئاتر به شما گزند نمیرساند بدانید ما تئاتر اجرا میکنیم و تئاتر اتفاق خوبی است. شهری که فرهنگ و هنر ندارد دچار سراشیبی سقوط میشود و کشور ما کشور خشنی است. من چشم شما و گوش شما و زبان ناطقی هستم که میتوانم بدون ترس از زندان بگویم جامعه ما جامعه هتاکی است و راننده تاکسی حتی به مسافران ناسزا میگوید. همیشه شرم سار میشویم وقتی میبینیم دو انسان مثل حیوان یک دیگر را کتک میزنند و نمیتوانیم در ادارات صدایمان را بالا ببریم، عصبیتها در تئاتر شهر ما را فلج میکند، مملکت ما خشن شده چون موسیقی شعرخوانی کتاب و تئاتر ندارد و به این دلیل خشن شده چون مسئولان نه سینما میروند و نه تئاتر میبینند.»
زمان حرف زدن تمام شد و وقت عمل رسیده
وی گفت: «رئیس جمهور سه سال گذشت تمام وعدهها در حد وعده باقی مانده انشاءالله در 4 سال بعدی فقط پروژههای بعدی که باید آغاز کنید را شاهد باشیم. ما میدانیم این رسم تمام 8 سالههای ریاست جمهوری است برای هنرمندان به پا خیزید و روی آنها را ببوسید و عرقهایشان را احساس کنید و رنجهایشان را از نزدیک بشنیود. زمان حرف زدن تمام شد و وقت عمل رسیده یا باید عمل کرده و یا گذاشت و رفت.»
علی زارعی مدیر تولید نمایش «ترور» از سوی عوامل این نمایش بخاطر حمایتهای مالی مورد قدردانی قرار گرفت.
انتهای پیام/